Høyhastighetskurs for båt og vannscooter 95 94 29 15 ta@hoyhastighetsbevis.no

Chine walk eller høyfartswobble -hvorfor det skjer og hvordan du fikser det

Chine walk, høyfartswooble, eller vingling (i mangel av et godt norsk ord for fenomenet) kan oppstå på de fleste båter med v-bunn i større hastigheter. Det oppleves som en vinglete, side-til-side bevegelse av skroget, og det kan verste fall bli veldig kraftig, raskt og aggressivt.

Oppstår dette akutt , kan fenomenet raskt øke og bli alvorlig. Chine effekten med en side-til-side bevegelse kan i alvorlige tilfeller gå over til å sprette fra side-til-side. Skjer dette i tillegg i en sving, kan det være veldig skummelt og utfallet kan bli alvorlig, selv for den mest erfarne båtfører.

Fakta om chine walking – hvorfor det skjer og hvordan vi kan fikse det

Chine walk kan skje med båter som har evne til å løftes opp av vannet slik at flaten som er i kontakt med vannet er liten. Båten balanserer da på en liten flate, og når den faller ned av denne flaten, eller lener seg over til den ene siden (chine), spretter den gjerne over til den andre siden – fra chine til chine. Derfor navnet chine walking. Chine walk er når båten gynger side til side på chinene.

Alle skrog med v-bunn kan oppleve chine walk. Det er flere faktorer som kan sette i gang en chine walk, og dette kan være alt fra ujevnheter i skroget, designet på båten, feil i oppsett, bølgeforhold, vindforhold, eller en uerfaren sjåfør kan sette i gang chine walking. Eldre båtfører har alle opplevd chine walking med båtene sine en eller annen gang og lærte har som regel lært seg hvordan de skulle håndtere dette for sin båt. Ved høye hastigheter kreves konstant og presis førerinput for å opprettholde stabiliteten på båten.

Når et ytelsesskrog akselererer, øker løftet og vannflaten som er nødvendige for å støtte skroget reduseres i overflateareal (mer hastighet = mer løft = mindre overflate nødvendig). Ettersom hastigheten øker og den fuktede overflaten avtar, kommer skroget ofte til et punkt hvor områdene på løfteflatene blir veldig redusert og skrogkreftene er nå balansert på et lite område av skroget. Mengden løft må være nøyaktig lik vekten av skroget. Når den reduserte løfteflaten blir tilstrekkelig liten, kan skroget bare så vidt balansere på den lille v-overflaten, og det blir vanskelig å opprettholde likevekt i skroget.

Resultatet er en rulling av skroget fra side til side, fra babord til styrbord og tilbake igjen. Denne gyngesyklusen kan ha en tendens til å bli litt mer ekstrem for hver bevegelse, og derfor må balanseringen av dette gis fører-input (styring/gass/trim) for å få skroget tilbake til en balansert tilstand.

Hvis føreren ikke gjør dette, vil båten gynge fra side til side med økende dramatikk. Dette er fordi båten har en iboende ustabilitet – noe som betyr at hvis dennes tilstanden ikke gjøres noe med (uten førerinput), er det mer sannsynlig at ubalansen i skroget blir verre av seg selv – og ikke bedre (selvakselererende). Hvis dette kommer ut av kontroll, kan man får store problemer.

Ettersom skroget prøver å finne akkurat riktig mengde vannoverflate for å gi det den rette mengden løft for å balansere, vil skroget gynge frem og tilbake, fra side til side – fra den ene chinen til den andre, med mer og raskere bevegelse. Det er dette som kalles «chine-walk». Med litt input fra føreren kan denne tilstanden stabiliseres. Det kan også gjøres endringer i skrogoppsett eller kjøreteknikk for å begrense at tilstanden oppstår.

Det er noen som har en tilnærming at man kan «kjøre gjennom» chine effekten uten å gjøre justeringer – kan være en farlig tilnærming. Man bør ikke prøve å bare kjøre en båt gjennom en chine-walk. Noen førere regner med at hvis de fortsetter å trimme og/eller legge til kraft, vil båten på en eller annen måte stabilisere seg.

Denne typen tilnærming vil nesten alltid skape større og mer alvorlige problemer. Gjør de riktige oppsettsendringene først. Med erfaring kan du deretter lære å gjøre de små styring-, trim- eller gassjusteringene for å kontrollere/stabilisere tilstanden. Ha en forsiktig tilnærming, ikke kast deg inn i en brå begynnelse for å lære dette uten erfaring, da kan man ende opp med et alvorlig og vått utfall.

Chine walk har en tendens til å skje lettere med noen skrog enn andre. Det finnes veldig mange design og det er ikke noen standard i bransjen på dette. Derfor er det viktig at du kjenner dine begrensninger så vel som skroget på båten din. Noen båter med løfteputer eller pads kan chine lettere enn andre skrogtyper. Noen skrog kan være vanskeligere å balansere enn andre og få ut av en chine walk.

Det er så stor forskjell på skrog at dette er noe man må bli kjent med, det er også variasjoner fra båt til båt med likt oppsett. Noen skrog kan være stabile uten chine walk på rette strekninger, men når de går inn i en sving, kan man plutselig oppleve chine walking – dette kan være skummelt og farlig og kan i verste fall gå over i en tverr.

Propeller kan også bidra til chine walk og dette er vanligvis propeller med færre blader. En propell med flere blader har en jevnere og mer regelmessig slipp ut og inn av vannet. Når det går lengere tid mellom et blad går opp og ned av vannet, kan dette skape en ubalanse i skroget og fremprovosere en chine walk.


Beste løsningen på problemet er å vurdere oppsettet av båten og skaffe seg mye erfaring bak rattet.

Faktorer som kan redusere chine walk

Høyden på motoren er en av de viktigste punktene man bør se på for å redusere chine walk. Det er viktig å ha en gradvis tilnærming og luke vekk det man lettes kan gjøre noe med en gang. Ha en praktisk tilnærming til problemet.

Juster motorhøyden

Det første man sjekker er at motoren er montert riktig, både i midten og at den er helt rett. Motorhøyden kan justeres for å skape mer stabilitet, dette kan enten gjøres manuelt eller med en power lift hvis man har dette. Har du en power lift er det veldig flott og du kan beholde oppsettet på motoren din.

Det er viktig å huske at når du hever motoren din, kan vannopptaket bli redusert eller bli helt borte, kontroller derfor at motoren får tilstrekkelig vanntrykk og kjøling. Det kan være man må montere dypere vanninntak (cone eller eget inntak).

Valg av propell

Propell er et eget kapittel for seg. Valg av propell har betydning for balansen i skroget og har mye å si for selve ytelsen. Antall blader, diameter, pitch, cup og rake, påvirker alle kjøreegenskapene. Propell med lavere pitch kan gjøre båten lettere å kjøre (høyere rpm) og kan bidra til at du lettere klarer (og tørr) å holde høy fart. Propeller med større diameter og mindre rake kan forbedre chine walk situasjoner.

Som nevnt kan propeller med færre blader lettere skape problemer med chine walk. Det skaper en jevnere rotasjon og forstyrrer ikke skroget så mye som en propell med færre blader – noe som kan føre til utstablitet og igjen chine-walk.

Med andre ord; prøv ut flere typer propeller (hvis du er så heldig å ha muligheten til dette) for å finne den som passer best. Dette er noe som tar tid, men det er verdt det, både for ytelse og stabilitet.

Erfaring bak rattet

Det er ingenting som overgår kjøreerfaring – mange timer bak rattet, rett og slett. Har du mye erfaring, ligger alt til rette for at du kan kontrollere og begrense en chine walk når den oppstår. Du kjenner oppsettet ditt og har en følelse på hvordan du kan trimme deg ut av situasjonen.

Når man kjenner oppsettet sitt godt, kan man være raskt tilstede, da timingen betyr alt. Reduser trim og/eller gass. Når woblingen stopper, øk trimmen og pådraget jevnt for å kjøre gjennom chine walken.

Justering av rattet, er små justeringer, men bestemte. Ikke brå endringer, dette kan forverre situasjonen. Det krever tid og erfaring å kontrastyre disse bevegelsene, da de skal skje før skroget lener seg for mye til siden. Ikke overkorrigere, det er kun snakk om små bevegelser.

Etter hvert blir dette en naturlig styremåte for førere som sitter å kompenserer for denne bevegelsen. Den kan føles veldig unaturlig i starten, men dette er en vanesak. Er timingen riktig og tidlig nok, kan man med en korreksjon stoppe hele sidebevegelsen med en god justering.

Timing er alt

Det er viktig å kjøre båten under forskjellige forhold ved lavere hastighet til du er helt komfortabel med din egen evne til å føle og korrigere underveis. Øv i forskjellige hastigheter til du bli komfortabel med dette. Deretter kan du arbeide deg sakte, men sikkert opp til høyere hastigheter – med god kontroll.

Når man er fortrolig med skrogets bevegelser i forskjellige hastigheter, blir det lettere å forutse skrogets bevegelser og du vil være i stand til å reagere raskt og korrigere før det blir alvorlig. Selve input fra fører for å balansere et v-skrog ved høy hastighet, er veldig liten, raskt og forsiktig og med en gang bevegelsen (chine) starter. Det er timingen som er alfa omega.

Redusere trim

For å redusere chine walk eller dynamisk ustabilitet, er det viktig å minimere trimvinkelen. Bruk mindre positiv trim, mer trim, eller høyere angrepsvinkel, vil føre til at dynamisk ustabilitet oppstår tidligere og med mer dramatikk (flere overraskelser). Hvis motoren er trimmet mye ut, får man en veldig høy baug og flyr høyere – dette er vanskeligere å balansere.

Hvis chine walkingen starter, og du har høy trim, er det lite sannsynlig at du bare kan kjøre trygt gjennom dette – du må antagelig redusere på trim først. Så, den beste tilnærmingen er å redusere den høye positive trimmen ned til et nivå hvor chine walken stopper opp eller reduseres betraktelig. Mest sannsynlig vil den stanse helt når woblingen er godt på vei ned.

Sikkerhet ved chine walk

Hvis du kjører båten fort nok til å oppleve en chine walk, er det viktig at du har sørget for at båten er så trygg som mulig. Her er noen stikkord man kan vurdere ut fra hvor aggressivt man kjører og etter hva slags båttype man har:

  • Gode vester, vurder racingvest
  • Hjelm hvis båten eller øvelsen er ekstrem nok
  • Ha dødmannsknapp godt og riktig festet (ikke rundt håndleddet)
  • Påse at motorfestet er godt
  • Vurder fotgass for å ha begge hender på rattet
  • Trimbrytere med hjul kan være et alternativ
  • Solide motorfester,
  • Vanninntak, nose cone og/eller pickup for lavt vann
  • Vanntrykksmåler og ev motortemperaturmåler

Det er viktig å tenke på hva slags sikkerhetsfunksjoner som er viktige for deg. Hør gjerne med noen med erfaring som kan gi råd og tips. Har du kontroll og en bevisst holdning til dette, kan du kjøre tryggere, raskere og ha det gøy på en mer sikker måte både for deg og omgivelsene dine.

Ha en trygg og god fartsopplevelse på sjøen!
Ta kontakt for høyhastighetskurs.

Kildereferanser

Scream and Fly – High Performance Power Boating Online
Speedboatsim.com Chine walk
Seilturer.no – Høyhastighetsbevis
Undertegnedes egne erfaringer

Chine walk illustrert video.